جمعه, 10 فروردین, 1403
FRIDAY, March 29, 2024
یک شنبه 13 خرداد
دولت تدبیر و امید همت بالایی برای اتمام پروژه‌ها دارد
دولت تدبیر و امید همت بالایی برای اتمام پروژه‌ها دارد
حسن کریمی با حضور در خبرگزاری برنا ؛

مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی گفت: امسال در یک حرکت بسیار خوب از طریق دولت تدبیروامید و سازمان مدیریت حالا که وارد سومین ماه شدیم 80 درصد اعتبار ما را تخصیص داده‌اند و این موضوع خیلی کمک می‌کند در تصمیم‌گیری و مدیریت پروژه‌ها و سرعت‌گیری در اعتبار پروژه ها بتوانیم حرکت خوبی داشته باشیم.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا؛ شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یکی از نهادهای اجرایی کشور در حوزه ورزش است که در چند سالی که از تاسیس این شرکت می‌گذرد وظیفه احداث و ساخت اماکن ورزشی به عهده این مجموعه بوده است. در حال حاضر پروژه‌های ورزشی نیمه تمامی در سراسر کشور وجود دارد که از زمان دولت نهم و دهم به یادگار مانده و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در چهار سال گذشته وظیفه خطیری بر دوش داشته تا بتواند برخی از این پروژه‌ها را به پایان برساند. اواخر سال 96 طی حکمی وزیر ورزش و جوانان، حسن کریمی را به عنوان مدیرعامل این شرکت منصوب کرد. برای اطلاع از چگونگی پیشرفت برنامه‌های شرکت توسعه خبرنگار برنا مصاحبه‌ای را به ایشان انجام داده که متن آن را در زیر می‌خوانید.

*وظیفه اصلی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی چیست؟

ما در شرکت دو وظیفه داریم. یکی نگهداری از اماکن ورزشی مثل آزادی، شیرودی، کشوری، انقلاب و مجموعه سوارکاری استان تهران و بقیه نقاط کشور و وظیفه دیگر ما این است که مجموعه جدیدی بسازیم. پروژه های بزرگ ورزشی که در کشور ساخته می شود بر عهده این شرکت است و همچنین پروژه‌هایی که در سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به استان‌ها مصوب می‌شود. یکسری پروژه های نیمه تمام نیز از سال‌های گذشته باقی مانده که در دست احداث داریم.

*در حال حاضر چند پروژه نیمه تمام در کشور داریم و چند پروژه در سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید؟

ما 236 پروژه در دست اقدام و ناتمام و شروع نشده در مجموعه شرکت توسعه و نگهداری داریم که از این مجموع 66 پروژه فعال هستند و از این 66 پروژه قول دادیم که 40 پروژه را امسال در دهه فجر به مناسبت چهملین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تحویل دهیم. کار بزرگ و تعهد بزرگی است ولی تاکید دکتر سلطانی فر بوده و برنامه ریزی کردیم و انجام می دهیم. این پروژه ها را در اکثر استان‌ها داریم. حدود 76 پروژه متوقف داریم و با توجه به پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها که عموما بالای 50 درصد پیشرفت دارند از این بین امسال حدود 20 پروژه را شروع خواهیم کرد و تحویل و بهره برداری آنها به سال‌های بعد موکول می‌شود. در این بین چند پروژه مربوط به سفر مقام معظم رهبری به استان‌ها است و به خوبی پیش می‌رود و به موقع انجام می شود. 40 پروژه را امسال به بهره برداری می رسانیم و بقیه در سال 98 و 99 به بهره برداری می رسد.

*علت وجود این همه پروژه‌های نیمه تمام چیست؟

حدود 61 پروژه شروع نشده داریم که پیشرفت فیزیکی صفر درصد داشته‌اند که این‌ها برای سال‌های پر پولی دولت قبل بوده که وضعیت اعتبارشان خوب بوده و کلنگ زدند ولی متأسفانه پیشرفت فیزیکی نداشته‌اند. ما در دولت دکتر روحانی هیچ پروژه‌ای شروع نکردیم و همه پروژه ها از دولت آقای احمدی نژاد به یادگار مانده که کلنگ زنی شده است. در پروژه هایی که شروع نشده و صفر درصد پیشرفت دارد اولا مشکل تعیین اعتباری داریم که در دو سه سال آینده به آن نمی‌توانیم بپردازیم، یعنی امکان پرداختن به آن را نداریم و دوما بعضی از آنها در مکان‌یابی و جانمایی مشکل دارند. یعنی جایی انتخاب شده که هم هزینه اجرایی بالایی دارد و اگر هم بسازیم برای مردم مشکل است و دسترسی خوبی ندارند و خدمات خوبی نمی‌توانند بگیرند. البته این پروژه‌ها جزو تعهدات دولت است و برای ما فرقی ندارد که در چه دولتی کلنگ‌زنی شده‌اند و ما کار را انجام می‌دهیم و چند پروژه را محکم داریم انجام می دهیم. تکمیل پروژه‌ها بستگی به اعتباراتی دارد که دولت در اختیار ما می‌گذارد و همچنین ضرورتی که در استان ها وجود دارد.

*وضعیت تخصیص اعتبارات شرکت توسعه در سال 97 چگونه بوده است؟

اتفاق نادری امسال افتاد که هنوز به خاطرش شوکه هستم. همیشه تخصیص‌هایمان در چند مرتبه پرداخت می‌شد که در طول سال در سه ماه اول 20 درصد، سه ماه سوم 30 درصد و تا پایان سال هم 50-60درصد در سال‌های پر پولی و سالی که دولت کمتر مشکل داشت دریافت می‌کردیم. خوشبختانه امسال در یک حرکت بسیار خوب از طریق دولت تدبیروامید و سازمان مدیریت حالا که وارد سومین ماه شدیم 80 درصد اعتبار ما را تخصیص داده‌اند و این موضوع خیلی کمک می‌کند در تصمیم‌گیری و مدیریت پروژه‌ها و سرعت‌گیری در اعتبار پروژه ها بتوانیم حرکت خوبی داشته باشیم. این تخصیص بسیار حرکت خوبی بوده که دولت محترم آن را انجام داده و این در سالی که دولت بحران سیاسی و داخلی و مشکلات مالی دارد غیرمنتظره است و به فال نیک می‌گیریم و مصمم می‌شویم با لطفی که دولت به ما کرده زودتر پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم.

*تجمیع فدراسیون‌ها در مجموعه ورزشی آزادی.

فدراسیون‌های ما عموما در فضاهای نامناسب غیراداری یا در مجموعه‌هایی که متعلق به دولت است مستقر هستند. این فضاها یا از بخش خصوصی اجاره شده و یا اینکه فضای مناسب ندارند و به خاطر فضاهای مسکونی اطراف مشکل‌ساز است. با توجه به اینکه تعداد زیادی از فدراسیون ها مثل کشتی، وزنه برداری و ووشو در گذشته در مجموعه آزادی مستقر شده بودند و توانستند مکان‌های خوبی بسازند ما در یک بررسی با مشاوره طرح جامع و مشورتی که با وزیر داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که همه فدراسیون‌ها را در مجموعه آزادی مستقر کنیم و یکجا جمع شوند. این اتفاق برای خودشان خوب است چون می‌توانند خدمات مشترک بگیرند و هم مردمی که کار دارند راحت می توانند به آزادی بروند و در شهر سرگردان نیستند که دنبال آدرس باشند. این طرح مورد قبول آقای وزیر هم واقع شد و طرح آماده شد و در جلسه ای که با کل فدراسیون ها داشتیم شورای هماهنگی فدراسیون ها مطرح کردیم و مورد استقبال فدراسیون ها قرار گرفت.

*این مجموعه به چه طریقی در اختیار فدراسیون‌ها قرار خواهد گرفت؟

یک مجموعه مناسبی را در استادیوم آزادی پیش بینی کردیم که قطعات 800 متری، 1000 متری و 1500 متری است. چون فدراسیون‌ها نوع فعالیتشان و کاری که باید انجام دهند با هم متغیر است و مساوی نیست. با هماهنگی که با معاونت قهرمانی آقای داورزنی داشتیم ایشان تایید کردند که هرکدام از این فدراسیون‌ها چه متراژ زمین به آنها تعلق بگیرد. فدراسیون‌ها باید خودشان از اسپانسرهای خصوصی استفاده کنند تا بتوانند مجموعه‌ها تکمیل کنند و هم ما کمک می کنیم که هر چه زودتر این فدراسیون ها ساخته شوند. محل سالن تمرین در این مجموعه دیده می شود و اجازه ساخت به آنها می دهیم که یک طبقه اداری، یک طبقه ورزشی و یک طبقه خوابگاه بهمراه سالن غذاخوری احداث شود. هر فدراسیونی برای تیم‌های ملی خودش و برگزاری اردوهای مستقل می‌تواند همه امکانات را در اختیار داشته باشد و نیاز نیست به هتل بروند و هزینه کنند و این سیاست کلی برای همه بوده و مورد استقبال واقع شده انشالله که از همین چند روز آینده کلنگ فدراسیون‌ها زده می‌شود.

*آخرین وضعیت بازسازی استادیوم آزادی.

استادیوم آزادی استادیوم پیر و قدیمی ما است و تنها استادیوم استاندارد، ملی و بین المللی ما است که آبروی دولت و ورزش ما محسوب می‌شود و نگهداری آن که بیش از 40 سال از عمر آن می گذرد بسیار سخت و پرهزینه شده و این سرمایه باید حفظ شود. در سال های گذشته به هر دلیلی یا نیاز نبوده یا غافل شدیم در نگهداری این مجموعه قصور کردیم و لذا میزان تخریب و خرابی های آن خیلی زیاد است. سال گذشته شروع کردیم و قسمتی از سکوها را بازسازی کردیم، هم آزمایشی بود و هم شروع کار که خداروشکر خوب شد و جواب داد. باید این کار ادامه پیدا کند و برای ادامه آن 70 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و 70میلیارد اعتبار تأمین کردن در ظرف یک سال و دو سال که کار بسیار مهم و ضروری است امکان پذیر نیست ولی شروع کردیم و ادامه می دهیم. استحکام مجموعه آزادی از نظر ایمنی زیر سوال است. به دلیل ضعف اعتباری برای خاص این مجموعه سرعت مان کم است و از آقای وزیر و جهانگیری درخواست کردیم که برای بازسازی این پروژه به ما کمک کنند.

*بازدید برخی از نمایندگان مجلس و اعتبار جداگانه برای بازسازی استادیوم.

یک جوی در استادیوم آزادی راه افتاد که از نظر ایمنی مشکل دارد و برای برگزاری مسابقات خطر دارد و ازدحام جمعیت امکان دارد حادثه تلخی را به وجود آورد و این خبر که منتشر شد همه مسئولین نگران شدند و نمایندگان مجلس حضور پیدا کردند و بازدید کردند و آقای جهانگیری معاون اول حضور پیدا کردند، جناب آقای نوبخت رییس سازمان مدیریت آمدند و در آن حدی که گفتند که خطر است و برگزاری مسابقات امکان پذیر نیست، ولی در آن حد نبود. در اینکه این پروژه که دارد آسیب و تخریب می بیند و اگر به آن نرسیم به مرحله خطر می رسد حرف درستی بود و کار را شروع کردیم. آقای نوبخت و آقای جهانگیری قول دادند که کمک کنند و قولی هم که دادند عمل کردند و قسمت اول آن شروع شد و تداوم آن مانده باید پیگیری کنیم و نامه ها نوشته شده آقای سلطانی فر پیگیری می کنند. اگر بخواهیم مجموعه‌ای مثل آزادی بسازیم 10 سال طول می کشد و نمی توانیم که 10 سال آزادی را تعطیل کنیم باید آن را حفظ کنیم که نماد ورزشی است و سرمایه ملی است و بهترین مجموعه ورزشی است که در کشور وجو دارد لذا تا زمانی که جایگزین نکنیم باید از اینجا حراست و حفاظت کنیم و این جزو برنامه هایمان است.

*فضای سبز ورزشگاه آزادی.

قسمت دوم قضیه محوطه و فضای سبز و مجموعه جنگل های آزادی است که در آنجا چون پشت بوده و دید نبوده کمتر توجه شده. حتی تعداد زیادی از درختان در سنوات گذشته شاید از 30 سال پیش از اوایل انقلاب کمتر به آن توجه شده خوب نگهداری نشده است و درختانی که آنجا کاشته شده 40 سال از عمرشان می گذرد. از لحاظ آبیاری و آفت زدایی و سم پاشی و کوددهی در این مجموعه کوتاهی شده و خیلی از بین رفته است. با برنامه‌های که در دست داریم می‌خواهیم که این مجموعه را احیا کنیم و خیلی کار دارد و این یکی از مسایلی است که باید به آن بپردازیم و کار شروع شده و زمانی که بخواهد به سرانجام برسد از نظر زمانی یک سال طول می کشد که احیا کنیم. اگر امسال به آن نرسیم از نظر زیرساز شاید سال آینده از بین برود و مجبور شویم از زیرسازی شروع کنیم و برنامه گذاشتیم که امسال کل خیابان های مجموعه آزادی را هم جدول گذاری و آسفالت کنیم و نورپردازی آن را درست انجام دهیم چون خیابان های فرعی آن یا نور ندارد یا نور کافی ندارد.



تهران - بزرگراه نیایش - مجموعه ورزشی انقلاب
ساختمان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور
دفتر مدیریت مجموعه های اسکی
026-35215041-4 (پیست دیزین)
021-26527445 (پیست شمشک)
©2017 Ski Complexes, All Right Reserved