جمعه, 31 فروردین, 1403
FRIDAY, April 19, 2024
یک شنبه 17 تیر
بررسی ظرفیت تابستانی پیست بین المللی اسکی دیزین
بررسی ظرفیت تابستانی پیست بین المللی اسکی دیزین

پیست بین المللی دیزین به عنوان جاذبه ای در ارتفاعات البرز، بزرگترین در ایران و خاورمیانه بوده و در فصل سرد و گرم میزبان رقابت های کشوری و بین المللی است و ظرفیت های تابستانی آن نیز شرایط مساعدی برای برگزاری مسابقات اسکی روی چمن دارد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه های اسکی به نقل از ایرنا، پیست دیزین واقع در فاصله 70 کیلومتری شمال کرج دارای 3 تله کابین، 2 تله سیژ، 7 تله اسکی بشقابی و یک تله اسکی چکشی و مجهزترین پیست ایران نیز به شمار می رود.
ارتفاع این پیست بین 2 هزار و 650 تا 3 هزار و 600 متر و بهترین زمان اسکی روی برف در آن اوایل آذر تا اواخر اردیبهشت ماه است، در پیست بین المللی دیزین 2 هتل، 19 کلبه و 5 رستوران وجود دارد.
با شروع فصل سرما و ریزش برف، هر ساله شاهد برگزاری مسابقات ملی و بین المللی بسیاری به میزبانی این پیست هستیم که نشان از ظرفیت های بالای پیست بین المللی دیزین در برگزاری مسابقات و جذب هر چه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی دارد.
دوچرخه سواری کوهستانی، تیراندازی با کمان، کایت سواری و باغ گل و گونه‌های نادر گیاهان کوهستانی از دیگر جاذبه های این پیست بین المللی است.
در کنار تمام ظرفیت های پیست بین المللی دیزین، اسکی روی چمن نیمه دیگر بزرگترین پیست بین المللی خاورمیانه است که در صورت آشنا کردن هر چه بیشتر جوانان به ورزش اسکی روی چمن و ظرفیت های این پیست، می توان شاهد پرورش استعدادهای جدید بود.
اسکی روی چمن ورزشی است که در هر شرایط آب و هوایی امکان انجام آن وجود دارد، اگر چه این ورزش هنوز به خوبی در کشور ما جا نیفتاده، اما در سال های گذشته استعدادیابی هایی در این زمینه صورت گرفته اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم.
اسکی روی چمن از نظر ظاهری شبیه اسکی روی برف اما از نظر تکنیکی با آن متفاوت است. چمن مخصوص این اسکی باید عاری از هرگونه سنگ و عوارض باشد تا آسیبی به ورزشکار نرسد.
نخستین پیست اسکی روی چمن در پیست بین المللی دیزین راه اندازی شده، بهترین زمان برای اسکی روی چمن در این پیست نیز از 15خرداد تا 15شهریور است و اگر برف نبارد تا مهرماه هم امکان برگزاری مسابقات اسکی روی چمن در آن وجود دارد.
اسکی روی چمن ورزشی است که علاوه بر کمک به رشد اقتصادی منطقه و استفاده از ظرفیت های بزرگترین پیست بین المللی خاورمیانه، امکان خوبی برای جذب گردشگر در منطقه دارد.
در شرایطی که برف های پیست ذوب شده اند و مجموعه در حال به روز رسانی دستگاه های موجود با هدف استانداردسازی و استفاده بهینه از آن در فصل اسکی روی برف است، اسکی روی چمن می تواند به عنوان نیمه دیگر این پیست بسیار موفق عمل کرده و علاوه بر آشنا کردن هر چه بیشتر مردم با این رشته ورزشی، باعث رونق هر چه بیشتر منطقه شود.
در فصل های تابستان، رقابت های اسکی روی چمن با شرکت اسکی بازانی در رده های سنی پایه نوجوانان و جوانان 1 در دیزین برگزار می شود.
در تابستان سال گذشته، دور رفت و برگشت رقابت های اسکی روی چمن جایزه بزرگ ایران در پیست اسکی روی چمن دیزین برگزار شد، در این دوره از رقابت ها 5 نفر از جوانان و 10 نفر از بزرگسالان در رشته سوپر جی با یکدیگر رقابت کردند.
این روزها، نیز بار دیگر پیست بین المللی دیزین، میزبان اردو رقابت های انتخابی جوانان برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان ایتالیا است.
مدیر کل ورزش و جوانان البرز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ظرفیت های پیست بین المللی دیزین، گفت: این پیست به دلیل ظرفیت های زیادی که دارد، هر ساله مسابقات بزرگی در سطح بین المللی در آن انجام می شود.
امیر غفرانی افزود: پیست بین المللی دیزین یک جاذبه بی نظیر گردشگری است، که در صورت معرفی بیشتر آن به مردم می توان گردشگران بیشتری را جذب کرد.
رییس کمیته جوانان فدراسیون اسکی روی چمن جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت وگو با ایرنا، گفت: طی 2 روز گذشته اردوی انتخابی جوانان برای اعزام به رقابت های قهرمانی جهان به میزبانی ایتالیا در پیست بین المللی دیزین برگزار شد.
صادق کلهر با بیان اینکه هفته آینده دور دیگری از این اردو در پیست دیزین انجام می شود اظهار داشت: 10 نفر از ورزشکاران کشورمان در این اردو حضور داشتند که از این تعداد 2 نفر برای شرکت در رقابت های قهرمانی جهان ایتالیا در رشته مارپیچ بزرگ و مارپیچ کوچک اعزام می شوند.
وی اضافه کرد: همچنین رقابت های لیگ اسکی روی چمن نیز در 4 مسابقه رفت و برگشت از اوایل مرداد ماه تا 30 مرداد در این پیست با حضور 15 ورزشکار کشورمان انجام می شود.
کلهر با اشاره به اجرای طرح استعداد یابی در این رشته ورزشی اظهار داشت: استعداد یابی را از تعدادی از استان های کشور انجام و تاکنون تعدادی نیز شناسایی شده اند، اما با توجه به ناشناخته بودن این رشته ورزشی نیاز است که این طرح در سطح گسترده تری انجام شود.



تهران - بزرگراه نیایش - مجموعه ورزشی انقلاب
ساختمان شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور
دفتر مدیریت مجموعه های اسکی
026-35215041-4 (پیست دیزین)
021-26527445 (پیست شمشک)
©2017 Ski Complexes, All Right Reserved